الکتروموتور در کمپرسور باد

الکتروموتور در کمپرسور باد

شما مشتریان گرامی میتوانید از طریق فروشگاه اینترنتی کمپرسور رحیمی، محصولات خود را به راحتی خریداری کرده و دریافت نمایید. در این بخش الکتروموتور در کمپرسور باد را برای شما توضیح داده ایم.

 

نیروی محرکه کمپرسورهای باد به طور کلی از دو روش تأمین می شود: موتور درون سوز و موتور الکتریکی که الکتروموتور کمپرسور نامیده می شود. امروزه خصوصاً در ظرفیت های کوچک، کمپرسورهای باد برقی کاربرد بیشتری دارند.

الکتروموتور چیست؟

به طور کلی هر کجا حرکتی در کار است، الکتروموتور یا موتور الکتریکی هم وجود دارد. ایده کلی حرکت مکانیکی بر این اساس است که وقتی که یک هادی حامل جریان الکتریسیته تحت اثر یک میدان مغناطیسی قرار می گیرد نیرویی بر روی آن هادی حامل جریان از سوی میدان مغناطیسی اعمال می شود. این نیرو باعث حرکت هادی حامل جریان می شود.

موتورهای الکتریکی در 2 نوع خطی و دوار وجود دارد که امروزه عمدتا دوار هستند. هر موتور الکتریکی دوار از دو بخش متحرک و ثابت تشکیل شده است. به بخش متحرک روتور و به بخش ثابت استاتور یا ایستانه نیز می گویند.

در یک موتور الکتریکی، روتور به علت گشتاور ناشی از نیروی ایجاد شده توسط میدان مغناطیسی در استاتور، به حول محور خود می چرخد. یک موتور الکتریکی ساده از 6 بخش آرمیچر، ذغال هادی، سوئیچ تغییر دهنده جهت برق، محور، آهنربا و منبع برق DC تشکیل شده است.

 

الکتروموتور در کمپرسور باد

الکتروموتور کمپرسور قلب تپنده پمپ باد است و وظیفه آن به حرکت درآوردن و تأمین انرژی لازم برای کار دستگاه می باشد. این قطعه یکی از مهمترین اجزایی است که در کمپرسور باد به کار برده می شود که به آن دینام نیز می گویند.

به علت وظیفه حیاتی و مهم الکتروموتور، باید بتوان آن را در کیفیت ایده آل تهیه و خریداری نمود. الکتروموتور معمولا در کمپرسورهای تسمه ای به کار برده می شود و وظیفه به حرکت در آوردن واحد هواساز یا سلیندر را به عهده دارد. به صورت کلی می توان گفت این قطعه می تواند انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل کند.

به طور کلی دینام ها در انواع سایزبندی های متفاوتی طراحی و ساخته می شوند. کمپرسورهایی که بزرگ بوده و دائم در حال فعالیت هستند به موتورهایی قابل اتکا و قدرتمند نیز نیاز دارند.

هر چقدر ظرفیت مخزن بیشتر باشد، به موتور قوی‌تر و نیرومندتری نیاز است. توان الکتروموتورها از 1.5 کیلووات تا 7.5 کیلووات با توجه به ظرفیت مخزن آن ها متفاوت می باشد. نوع و جنس الکتروموتور، مرغوبیت کمپرسور باد را مشخص خواهد کرد.

جنس سیم‌پیچی های آن نیز در افزایش کیفیت دستگاه بسیار موثر است. هرچه جنس سیم پیچی ها از مس باشد، مرغوبیت الکتروموتور و در نتیجه دستگاه بالاتر بوده و مصرف برق کمپرسور باد نیز کمتر خواهد بود و دستگاه استاندارد تر است.

 

اجزا اصلی الکتروموتور

الکتروموتورها انواع مختلفی دارند ولی الکتروموتور کمپرسورهای باد، عموماً از نوع موتورهای القایی جریان متناوب (AC) است. البته این دسته از موتورها نیز خود به دو دسته سه فاز و تک فاز تقسیم می شوند که بسته به نیاز کاربر از هر دو نوع در ساخت کمپرسور استفاده می شود.

در هر صورت، یک الکتروموتور القایی کمپرسور باد از دو قسمت اصلی تشکیل می شود:

  • استاتور (Stator): بخش ثابت موتور است و به برق متصل می شود. با اتصال استاتور به برق و عبور جریان برق از داخل سیم پیچ های آن، استاتور یک میدان مغناطیسی چرخان ایجاد می کند.
  • روتور (Rotor): بخش متحرک موتور است و محور موتور به آن متصل می شود. میدان مغناطیسی چرخان استاتور، در روتور جریان الکتریکی القایی ایجاد می کند که این جریان یک میدان مغناطیسی دیگر به وجود می آورد. در اثر بر هم کنش میدان مغناطیسی استاتور و روتور، گشتاور لازم برای چرخش محور روتور فراهم می شود و محور به گردش در می آید.

 

انواع الکتروموتور

الکتروموتور با توجه به نوع ولتاژ، دور موتور و قدرت در انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند. البته به صورت کلی نیز می توان این قطعه مهم را در انواع تک فاز، سه فاز، پله ای، خطی و یونیورسال تقسیم بندی نمود.

تک فاز

در این مدل از یک کلاف استاتور یا پیچه استفاده می شود و با یک منبع تغذیه متناوب تک فاز کار می کند. هنگامی که موتور به یک منبع تغذیه تک فاز متصل است کلاف اصلی دارای جریانی متناوب می شود.

این جریان متناوب میدان مغناطیسی ضربانی تولید می کند. به سبب القا، روتور تحریک می شود. الکتروموتور تک فاز به دستگاه آغازگر (استارتر) نیاز دارد که می‌ تواند ضربات آغازی را برای چرخش موتور تولید کند.

سه فاز

الکتروموتور سه فاز از اختلاف فاز موجود بین فازهای منبع تغذیه چند فاز الکتریکی برای ایجاد یک میدان الکترومغناطیسی دوار درونشان، استفاده می‌کنند. روتور شامل تعدادی هادی‌ مسی است که در فولاد قرار داده شده‌اند.

از طریق القای الکترومغناطیسی میدان مغناطیسی دوار در این هادی‌ ها القای جریان می کند، که در نتیجه منجر به ایجاد یک میدان مغناطیسی متعادل کننده شده و موجب می شود که محور الکتروموتور در جهت گردش میدان به حرکت در آید.

خطی

یک موتور الکتریکی است که از حالت دوار در آمده تا بجای اینکه یک گشتاور گردشی تولید کند، یک نیروی خطی توسط ایجاد یک میدان الکترومغناطیسی سیار در طولش، بوجود آورد.

به عبارت دیگر الکتروموتور خطی موتوری است که استاتور و روتور آن شکلی خطی و مستطیلی دارد و مانند الکتروموتور های دیگر دوار نمی باشد. نیروی مغناطیسی در این الکتروموتور ها بصورت خطی و در طول استاتور بوجود می آید و حالت چرخشی ندارد. در این الکتروموتور ها به استاتور،  قسمت اولیه و به روتور، قسمت ثانویه می گویند.

پله ای

در این مدل یک روتور درونی، شامل آهنرباهای دائمی توسط یک دسته از آهنرباهایی با کنترل الکترونیکی خارجی، کنترل می شود. در الکتروموتور های معمولی بدنه استاتور دارای یک آهنربا می باشد.

اما در مدل پله ای بدنه استاتور از چند آهنربای الکتریکی ساخته شده است که بصورت جداگانه ای روشن یا خاموش می شوند. آهنربا ها بصورت دو به دو رو به روی یکدیگر قرار دارند و معمولا یک جفت از آهنربا های رو به هم روشن یا خاموش می شوند.

یونیورسال

موتور یونیورسال قادر است بر روی هر دو توان AC و DC کار کند. این موتور سری ترکیبی است که از یک الکترومغناطیس به عنوان استاتور برای ایجاد میدان مغناطیسی استفاده می‌کند. و در آن کویل‌های میدان استاتور با مجموعه سیم پیچ‌های روتور از طریق یک سوئیچ متصل می‌شوند.

 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *