انواع ظرفیت کمپرسور

انواع ظرفیت کمپرسور

شما مشتریان گرامی میتوانید از طریق فروشگاه اینترنتی کمپرسور رحیمی، محصولات خود را به راحتی خریداری کرده و دریافت نمایید. در این بخش انواع ظرفیت کمپرسور را برای شما توضیح داده ایم.

 

ظرفیت کمپرسور مهم ترین کمیتی است که یک کمپرسور را معرفی کرده و مشخص می کند که این کمپرسور، توان انجام کار شما را دارد یا خیر.

بنابراین، محاسبه ظرفیت کمپرسور مهم ترین مراحله ای است که قبل از انتخاب آن باید انجام شود. با وجود اینکه گاز داخل کمپرسور، فرایندهای ترمودینامیکی و سیالاتی را طی می کند که نیاز به محاسبات مهندسی دارند، روابط ساده تری نیز برای یافتن این کمیت وجود دارند.

 

ظرفیت کمپرسور

ظرفیت کمپرسور، مقدار دبی گازی است که کمپرسور می تواند در زمان مشخصی تا فشار مشخصی، فشرده کند. معمولا دبی کمپرسورها با واحد لیتر بر دقیقه و فشار آن ها با واحد بار یا کیلوپاسکال مشخص می شود.

همچنین برخی از کمپرسورها از واحدهای معادل انگلیسی یعنی فوت مکعب بر دقیقه و PSI نیز استفاده می کنند. برای تبدیل PSI به کیلوپاسکال، آن را در 6.89 ضرب کنید.

برای تبدیل فوت مکعب بر دقیقه به لیتر بر دقیقه، آن را در 28.31 ضرب کنید.

 

محاسبه ظرفیت کمپرسور

طرفیت کمپرسور به عنوان یکی از مهمترین ویژگی‌های آن، نشان‌دهنده حجم هوایی است که کمپرسور قادر به تولید یا مصرف در واحد زمان می‌باشد.

برای محاسبه ظرفیت کمپرسور، متغیرهای گوناگونی همچون حجم مکش و فشرده‌سازی، فشار کاری، نوع و سایز کمپرسور، دما و محیط کاری و نحوه استفاده مصرف‌کننده  وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند.

 

محاسبه ظرفیت کمپرسور هوا

هوا رایج ترین گازی است که در کمپرسورهای مختلف فشرده شده و استفاده می شود. به غیر از هوا، از مبرد نیز در سیستم های تبرید استفاده می شود که خواص متفاوتی از هوا دارد.

منظور از محاسبه ظرفیت کمپرسور هوا، محاسبه کمیت ها برای شرایط نامی کمپرسور است. بدین معنی که کمپرسور با حداکثر توان کار کرده و تمام دبی حجمی و فشار ذکرشده را تامین می کند.

در برخی از موارد، ظرفیت کمپرسور هوا به شرایط متوسط اطلاق می شود که به شرایط FAD یا تولید هوای آزاد نیز معروف است. در شرایط و مناطق مختلف، به دلیل افت فشار هوای ورودی و تغییرات دما و سایر پارامترهای هوا، ممکن است عملکرد کمپرسور با مقداری افت مواجه شود که کمیت FAD همین مسئله را بیان می کند.

همچنین کمپرسورها با گذشت زمان یا وجود ایراد، با کاهش عملکرد مواجه می شوند که این مسئله را می توان با استفاده از FAD مشخص کرد. در این بخش، محاسبه طرفیت کمپرسور از نوع FAD را بررسی می کنیم. این مسئله به یک تست عملی نیاز دارد.

برای انجام تست محاسبه ظرفیت کمپرسور FAD، کمپرسور را از سیستم جدا کرده و تمام کمپرسور را روشن کنید. همزمان با روشن کردن کمپرسور، زمان سنج را روشن کرده و زمان رسیدن به فشار نامی را یادداشت کنید.

میزان زمانی که طول می کشد کمپرسور به فشار نامی خود برسد، مشخص می کند که عملکرد آن با حالت ایده آل چقدر فاصله دارد.

 

محاسبه ظرفیت کمپرسور پیستونی

کمپرسورهای پیستونی جزو اولین انتخاب ها برای سیستم های متوسط و کوچک هستند و به همین دلیل در این بخش به صورت جداگانه، نحوه محاسبه ظرفیت آن ها را بررسی می کنیم.

ظرفیت این نوع از کمپرسورها وابسته به حجمی گازی است که توسط پیستون جابجا می شود. حجمی که هر بار توسط یک پیستون جابجا می شود، با استفاده از رابطه زیر محاسبه می شود:

در رابطه بالا، حجم گاز جابجاشده بر حسب لیتر، طول حرکت پیستون بر حسب سانتی متر و قطر پیستون بر حسب سانتی متر است. بنابراین محاسبه ظرفیت کمپرسور پیستونی از رابطه امکان پذیر است.

در رابطه بالا، حجم یا ظرفیت حجمی پیستون با واحد لیتر بر دقیقه، تعداد جابجایی پیستون در ثانیه و بازده کمپرسور پیستونی است. میزان بازده در شکل زیر برای نسبت تراکم های مختلف، نشان داده شده است.

 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *