پمپ وکیوم روغنی

پمپ وکیوم روغنی

شما مشتریان گرامی میتوانید از طریق فروشگاه اینترنتی کمپرسور رحیمی، محصولات خود را به راحتی خریداری کرده و دریافت نمایید. در این بخش پمپ وکیوم روغنی را برای شما توضیح داده ایم.

 

پمپ وکیوم روغنی

پمپ وکیوم روغنی یک نوع پمپ خلاء معمولی است که مزیت اصلی آن پایداری، قابلیت اطمینان و طول عمر طولانی می باشد. می توان گفت پمپ وکیوم روغنی نوعی پمپ خلاء است که از روغن به عنوان روان کننده برای کاهش اصطکاک و سایش بین قطعات متحرک استفاده میکند.

روغن معمولاً از طریق پمپ به گردش در می ‌آید تا موجب روان ‌کاری، خنک‌ کاری و حذف آلاینده ‌ها شود. از این نوع پمپ ‌ها معمولاً در کاربردهای صنعتی مانند بسته ‌بندی های بدون هوا و در محیط خلاء، آماده سازی مواد غذایی، بطری ‌سازی و ماشین ‌های پرکننده، صنعت پلاستیک، سیستم ‌های جداسازی گرد و غبار، صنعت بسته ‌بندی و صنعت نجاری استفاده می ‌شود.

 

انواع پمپ‌های خلا روغنی

پمپ وکیوم روغنی همانند بلوئر هوا و هر نوع وسیله دیگر می‌تواند بر اساس فاکتورها و پارامترهای مختلفی دسته‌بندی شود. تعداد مراحل کار، نحوه طراحی و عملکرد، محدوده فشار و ظرفیت و … . مهم‌ترین فاکتورهای تقسیم‌بندی پمپ‌های وکیوم روغنی هستند. از نظر نحوه تعداد مراحل کار این پمپ‌ها می‌توانند شامل پمپ‌های وکیوم تک مرحله و دو مرحله باشند.

از نظر محدوده فشار و ظرفیت این پمپ‌ها می‌توانند بین ۱۰۰ تا ۱۰-۴ میلی بار با ظرفیت ۲ تا ۵۰۰ متر مکعب بر ساعت بوده وجود داشته باشند. در اصل بر اساس میزان فشار تولید این پمپ‌ها به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  1. پمپ‌هایی که فشار کم را کنترل می‌کنند و بیشتر به عنوان پمپ‌های پشتیبان به کار می‌روند
  2. بوستر پمپ یا پمپ‌های با فشار متوسط که برای مدیریت فشارهای کم و متوسط استفاده می‌شوند.
  3. پمپ وکیوم فشار بالا، بسیار زیاد و ثانویه (خلأ بالا) که برای کنترل فشارهای خلأ فوق‌العاده بالا کاربرد دارند.

از نظر نحوه طراحی و شیوه عملکرد نیز این پمپ‌ها می‌توانند تنوع بالایی داشته باشند اما به صورت کلی به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند که به شرح زیر هستند:

پمپ خلا روغنی از نوع پره گردشی Rotary-Vane Type

این نوع از پمپ‌های خلا روغنی دارای دو پره روی روتور (قسمت‌های چرخان) داخل سیلندر هستند و پره داخل سیلندر را به ۳ بخش تقسیم می‌شود. روتور گاز را در فضاهای تقسیم شده متراکم می‌کند و از طریق دریچه اگزوز به بیرون تخلیه می‌شود در حالی به صورت متناوب تغییر می‌کند.

روغن باعث خشک شدن یاتاقان‌ها شده و پره و سیلندر را آب‌بندی می‌کند تا هوابندی افزایش یابد. این پمپ‌ها هم به صورت تک مرحله و هم به صورت دومرحله‌ای تولید می‌شوند که فشرده‌سازی گاز در آن‌ها متفاوت خواهد بود.

پمپ خلا روغنی از نوع بادامک Cam Type

در این پمپ وکیوم روتور در مرکز یک استاتور (قسمت‌های ثابت) استوانه‌ای قرار خواهد گرفت. و روتور زمانی به چرخش در می‌آید که بخش از آن با استاتور در تماس است. تیغه یا پره بالا و پایین حرکت کرده و طرف ورودی و اگزوز آب‌بندی می‌شود و پمپ خلا فضای بین استاتور و روتور را تخلیه می‌کند.

پمپ خلا روغنی از نوع پیستونی گهواره‌ای Rocking-Piston Type

این پمپ نیز از رایج‌ترین پمپ‌های وکیوم روغنی است که گاز را با حرکت رفت و برگشتی پیستونی که با یک محور چرخان غیرعادی در هم قفل شده است انتقال می‌دهد. در این پمپ یک پیستون و یک سیلندر حجم فضا را محصور کرده و تغییر می‌دهد و این مکانیسم باعث انتقال گاز خواهد شد.

فضای داخلی پمپ زمانی در حالی که پیستون روی راهنما می‌لغزد و توسط روتور خارج از مرکز به سمت بالا و پایین حرکت می‌کند تغییر خواهد کرد. زمانی که بادامک متصل به موتور می‌چرخد، پیستون در حین چرخش در سیلندر بالا و پایین رفته. و فضای داخل سیلندر به دلیل حرکت عمودی پیستون تغییر می‌یابد و در نهایت گاز با مکش و متراکم سازی مکرر منتقل خواهد شد.

 

ویژگی ها

  • دارای قدرت پمپاژ بالا و در نتیجه راندمان بالا هستند.
  • نیاز به به تعمیر و نگهداری منظم دارند.
  • روغن پمپ نیاز به تعویض مرتب دارد.
  • با فیلتر کار می کنند.
  • با دارا بودن فیلتر دستگاه هم از خود و هم از محیط زیست خود محافظت می کند.
  • فیلتر ورودی و خروجی برای محافظت از محیط زیست کاربرد دارد.

 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *