کمپرسور اسکرو چیست؟

کمپرسور اسکرو چیست؟

شما مشتریان گرامی میتوانید از طریق فروشگاه اینترنتی کمپرسور رحیمی، محصولات خود را به راحتی خریداری کرده و دریافت نمایید. در این بخش کمپرسور اسکرو را برای شما توضیح داده ایم.

 

کمپرسور اسکرو یا کمپرسور پیچی compressor screw)) نوعی کمپرسور جابجایی مثبت است که از مکانیزمی روتاری (دورانی) برای متراکم کردن گاز استفاده می‌کند.

از این کمپرسورها معمولاً در جایی که نیاز به حجم هوای متراکم زیادی باشد (مانند چکش‌های بادی (Jackhammer) یا آچار بوکس بادی) و کمپرسورهای پیستونی جوابگوی این نیاز نباشد استفاده می‌شود.

از آنجایی که عمل مکش و دهش در این نوع کمپرسور یک عمل پیوسته‌است، برعکس کمپرسورهای پیستونی جریان دارای موج یا ضربه (Surge) نیست.

کمپرسور اسکرو یک نوع کمپرسور روتاری است که از دو عنصر مارپیچی به نام اسکرو تشکیل شده است. این دو عنصر در حالت متقابل در یک بدنه قرار دارند و با چرخش همزمان، فضای بین آنها را کاهش می دهند و هوا یا گاز را فشرده می کنند.

کمپرسور اسکرو معمولاً برای فشرده سازی هوا در صنایع سنگین و بزرگ استفاده می شود. این نوع کمپرسور دارای بازده بالا، صدای کم، نگهداری آسان و عمر طولانی است.

 

کمپرسور اسکرو چگونه کار می کند؟

با چرخیدن روتورها دندانه‌ها در هم درگیر شده و محفظه ای را بین کمپرسور و روتورها ایجاد می‌کند. این چرخش حلزونی در محفظه باعث می‌شود گاز از طرف ساکشن یا ورودی وارد شود و به سمت فشرده سازی حرکت کند.

این محفظه‌ها به دهانهٔ ساکشن متصل هستند و از طریق پورت‌هایی به محفظه‌های بزرگتری متصل می‌شوند آن گاه جریان گاز از دهانه عبور می‌کند.

طراحی کمپرسور اسکرو در برگیرنده مزایای ماشین‌های با جابه جایی مثبت و دوار است که استفاده از این نوع کمپرسور برای رنج گسترده‌ای از کاربری‌ها و فرایندهای گازی مناسب می‌سازد.

کمپرسور اسکرو یک نوع کمپرسور هوا است که با استفاده از دو پیچ متحرک هوا را فشرده می کند. این پیچ ها به گونه ای طراحی شده اند که وقتی در جهت مخالف یکدیگر چرخانده می شوند، فضای بین آنها کمتر می شود و فشار هوا افزایش می یابد.

هوای فشرده سپس از خروجی کمپرسور خارج می شود و برای کاربردهای مختلف استفاده می شود. کمپرسور اسکرو دارای مزایایی نسبت به سایر انواع کمپرسورها است، مانند عملکرد پایدار، نگهداری آسان، صدای کم و بازده بالا.

این کمپرسور توسط شرکت های زیادی ساخته می شود که برای این منظور باید دانش کافی در ساخت کمپرسور اسکرو را داشته باشند.

 

ویژگی‌ها

  • صدای کم نسبت به سایر کمپرسورها
  • قابلیت کار کردن به صورت مداوم و بدون وقفه
  • وجود سیستم plc
  • عدم وجود نوسان در حداکثر فشار کاری
  • اصطکاک و درگیری کمتر قطعات نسبت به کمپرسور پیستونی
  • راندمان بالا در جریان هوادهی یکنواخت
  • داشتن حجم کمتر نسبت به سایر کمپرسورها
  • لرزش بسیار کم
  • احتمال نشتی کمتر به دلیل محدودیت آب‌بندهای محفظه
  • مصرف انرژی کمتر
  • قطع و وصل آرام برق به کمک اینورتر
  • نصب و راه‌اندازی در کمترین زمان
  • فشار هوا مورد نیاز بر حسب  (BAR)

 

مزایا

کمپرسورهای اسکرو نسبت به نوع برگشتی، این مزیت را دارند که نیازی به دریچه‌های مکش یا تخلیه در آن‌ها نیست. در مقایسه با کمپرسورهای گریز از مرکز، مشکلات و خرابی قطعات مربوط به نوع اسکرو از شدت کمتری برخوردار است و این نوع از کمپرسور دارای دوام بالایی بوده و نیاز به تعمیرات کمی دارد.

از آنجا که کمپرسورهای اسکرو برای تزریق روغن طراحی شده، مقاومت کمی در برابر فشار مایعات دارند؛ اگر چه برخورد مداوم مایع می‌تواند، باعث بروز مشکلاتی شود.

بخش زیادی از گرمای فشرده سازی در یک کمپرسور به وسیله روغن جذب می‌شود. این ویژگی برای جلوگیری از ایجاد فشار زیاد گاز مطلوب است؛ زیرا در صورت گرم شدن بیش از حد گاز منجر به پلیمریزاسیون یا انفجار می‌شود. با استفاده از روغن می‌توان این گرمای تولید شده اضافه را کنترل کرد تا بتوان از این نوع کمپرسورهای هوا در کاربردهای گوناگون صنعت استفاده کرد.

 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *